Buchalter ułomny, czyli psychologiczne zasady księgowania i liczenia pieniędzy

Autorzy: Piotr Gasparski
Rodzaj
Buchalter ułomny, czyli psychologiczne zasady księgowania i liczenia pieniędzy
Wydawca: CeDeWu
ISBN:978-83-7556-594-2
Data dodania:2014-05-21
Format: 165x235
Oprawa: Miękka
Podtytuł: Buchalter ułomny, czyli psychologiczne zasady księgowania i liczenia pieniędzy
Rok wydania: 2013
Stron: 232


Psychorachunkowość, pojęcie wprowadzone przez autora publikacji, to system czynności poznawczych, dzięki którym człowiek radzi sobie z finansa­mi: księguje i przelicza pieniądze. Książka przedstawia zasady psychorachunkowości w sposób kompleksowy.

Jej treść może zainteresować każdego, kto chce wydawać pieniądze w sposób racjonalny, jest jednak przede wszystkim skierowana do psychologów zajmujących się psychologią ekonomiczną, jak również do finansistów świadomych tego, że psychologia ułatwia zrozumienie fenomenów ekonomicz­nych. Przyda się też zwykłym ludziom, borykającym się z codziennymi kłopotami budżetowymi.

Autor przedstawia tu podstawowe twierdzenia teorii perspektywy i wyprowadza z nich szereg konsekwencji, które nazywa postulatami psychorachun­kowości. Dotyczą one księgowania myślowego - przypisania kwot do odpowiednich rubryk, takich jak: bilans otwarcia, rubryki zysków, rubryki strat - oraz sposobów liczenia pieniędzy. Zwykły człowiek jest buchalterem ułomnym i przekształca wielkości kwot zgodnie z przebiegiem specyficznej funkcji psychorachunkowej.

Wywód opiera się na bogatym materiale empirycznym. Jest ilustrowany scenami z życia sympatycznej pary - państwa G. Dzięki temu książkę, która opo­wiada o sprawach trudnych, czyta się lekko, jak zbiór anegdot, nie odczuwając trudu włożonego w przeprowadzenie badań.

Książka Piotra Gasparskiego stanowi znakomite źródło inspiracji badawczych dla psychologów, kompendium wiedzy o subiektywnych regułach myśle­nia ekonomicznego dla finansistów i zestaw praktycznych porad dotyczących domowego budżetu.
Podziękowania 7
O czym i dla kogo jest ta książka? 9

Rozdział 1
Wstęp do psychorachunkowości. Jak odzwierciedlamy ilość? 15
1.1. Bernoulli: paradoks petersburski 16
1.2. Fechner i Stevens: psychofizyka 20
1.2.1. Fechner: prawo logarytmiczne 20
1.2.2. Stevens: prawo potęgowe 23
1.2.3. Prawo potęgowe i użyteczność pieniędzy 24
1.3. Funkcja rosnąca wklęsła 25
1.4. Kahneman i Tversky: teoria perspektywy 28
1.4.1. Odwzorowanie wielkości finansowych 28
1.4.2. Gra loteriami, czyli metoda badawcza 31
1.4.3. Teoria perspektywy - wątpliwości 34
1.5. Postulaty psychorachunkowości 40

Rozdział 2
Księgowość. Co, jak i gdzie zapisujemy? 47
2.1. Rodzaje ksiąg psychorachunkowych 47
2.2. Bilans otwarcia, czyli punkt odniesienia 55
2.3. Perspektywa zysków i perspektywa strat. Ramowanie 62
2.4. Bilans zamknięcia, czyli efekt szczęśliwego zakończenia 77
2.5. Awersja do strat, czyli unikanie wpisów w rubryce „winien" 87
2.6. Księgowość kreatywna, czyli nierealistyczny optymizm 94
2.7. Hedonomika, czyli jak zapisywać wydatki, aby bilans był jak najmilszy 101
2.8. Moje czy cudze? 110
2.9. Ryzykować czy nie? 117
2.10. Księgi psychorachunkowe - podsumowanie 124

Rozdział 3
Rachunkowość i kalkulacja. Co i jak liczymy? 129
3.1. Gdy całość jest tańsza od składników. Efekt subaddytywności ocen 129
3.1.1. Fenomen subaddytywności 129
3.1.2. Eksperymentalna weryfi kacja efektu subaddytywności 134
3.1.3. Subaddytywność ocen finansowych 143
3.1.4. Trafność subiektywnych odwzorowań 144
3.2. Gdy drogie jest to, o czym się dużo mówi. Efekt rozczłonkowania opisu 147
3.2.1. Fenomen rozczłonkowania opisu 147
3.2.2. Eksperymentalna weryfikacja efektu rozczłonkowania opisu 151
3.2.3. Abstrakcja i konkret 161
3.3. Gdy wydajemy więcej, niż planowaliśmy. Efekt niedoszacowania 163
3.3.1. Błąd planowania 164
3.3.2. Błąd preliminarza 165
3.3.3. Eksperymentalna weryfikacja błędu preliminarza 167
3.3.4. Efekt niedoszacowania kosztów 172
3.4. Gdy drogie jest droższe, a tanie jest tańsze, niż myśleliśmy. Efekt niedopasowania 176
3.4.1. Fenomen niedopasowania ocen 176
3.4.2. Eksperymentalna weryfikacja błędu niedopasowania 178
3.4.3. Gdy tanie jest tańsze, niż myśleliśmy 182
3.5. Rachunkowość i kalkulacja - konsekwencje praktyczne 183

Rozdział 4
Księgowanie i kalkulacja - podsumowanie 193

Spis badań 199
Spis rycin 201
Spis tabel 203
Bibliografia 205
Indeks nazwisk 215
Indeks rzeczowy 219

Załączniki 223
Załącznik 1. Przykład pozycji kwestionariusza „Jaką formę płatności wybierasz?" 223
Załącznik 2. Kwestionariusz „Co mnie czeka?" 224
Załącznik 3. Przykłady pozycji kwestionariusza „Szacowanie powierzchni" 225
Załącznik 4. Prezentacja osoby w kwestionariuszu „Kandydat na menedżera" 227
Załącznik 5. Prezentacja funduszu inwestycyjnego Thomas Funds 228
Załącznik 6. Fragment kwestionariusza „Ile to może kosztować?" 231
Piotr Gasparski - dyplom psychologa i doktorat uzyskał w Uniwersytecie Warszawskim. Habilitację otrzymał w Instytucie Psychologii Polskiej Akademii Nauk, w którym do dziś pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Jego zainteresowania to: psychologia poznawcza, psychologia zachowań bezpiecznych i psychologia finansowa. Autor książek „Czy świat jest ruletką. Psychologiczne zasady myślenia kategoriami rachunku prawdopodobień­stwa" i „Psychologiczne wyznac zniki gotowości do zachowań bezpiecznych". Wykładał m.in. na Uniwersytecie Warszawskim, w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej, w Wyższej Szkole Zarządzania i Prawa im. Heleny Chodkowskiej.

Opinie i oceny (0)

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Komentarze i opinie mogą dodawać tylko zalogowani Klienci.
Oprogramowanie sklepu internetowego SKY-SHOP Sklep internetowy
Proszę czekać ...

Informacja

Zalogowano poprawnie

Produkt został dodany do koszyka

Do Twojego koszyka została dodana wybrana ilość sztuk produktu. Podczas realizacji zamówienia będzie można ją zmienić.

Szczegółowa zawartość koszyka znajduje się u góry strony pod ikoną koszyka.

Informacja

Produkt został dodany do przechowalni

Dział handlowy

- Tel: 22 396 15 01
- Mob. 508 200 252

- Fax: 22 827 38 89
- E-mail: dystrybucja@cedewu.pl
imagedystrybucja.cedewu