Zarządzanie wiedzą w klastrach i sieciach w przemysłach kreatywnych

Autorzy: Sławomir Olko
Rodzaj
Zarządzanie wiedzą w klastrach i sieciach w przemysłach kreatywnych
Wydawca: CeDeWu
ISBN:978-83-8102-003-9
Data dodania:2017-09-22
Format: 165x235
Oprawa: Miękka
Podtytuł: Zarządzanie wiedzą w klastrach i sieciach w przemysłach kreatywnych
Rok wydania: 2017
Stron: 246


PRZEDSPRZEDAŻ

Współpraca pomiędzy organizacjami w ramach sieci i klastrów obejmuje wiele obszarów, w tym obszar kreatywności, a więc umiejętności tworzenia nowych, niespotykanych do tej pory rozwiązań. Zjawisko to zostało przebadane w klastrach kreatywnych, czyli klastrach działających w sektorach kreatywnych i kultury. W monografii przedstawiono wyniki badań dotyczących tworzenia i przekazywania wiedzy, prowadzonych w sieciach i klastrach w Polsce oraz krajach UE.
Wyjaśnienie teoretyczne współpracy sieciowej w klastrach kreatywnych odnosi się do teorii sieci działań, która wpisuje się w nurt podejścia sieciowego w naukach organizacji i zarządzania. Autor proponuje zastosowanie koncepcji sieci działań tworzących wartości emocjonalne, która pozwala na opis działań sieci międzyorganizacyjnej, wykorzystując do tego celu:
• analizę relacji między członkami sieci z zastosowaniem oprogramowania SNA (Social Network Analysis),
• mapę kompetencji członków sieci,
• diagram sieci działań obrazujący powiązania pomiędzy działaniami a zasobami i efektami, bazujący na standardzie EPC (Event Process Chain).
Wartości emocjonalne, które są efektem oraz unikalnym zasobem sieci i klastrów, mają coraz większy udział w modelach biznesowych w przemysłach kreatywnych oraz pozostałych sektorach gospodarki. Mają również ogromne znaczenie społeczne związane z umacnianiem tożsamości regionów, miast i społeczności lokalnych.
Publikację można polecić naukowcom, doktorantom, studentom, jak również praktykom zajmującym się zarządzaniem w sieciach i klastrach.

Wstęp 9

Rozdział 1
Podejście sieciowe w zarządzaniu strategicznym 15
1.1. Wyłanianie się podejścia sieciowego 15
1.2. Sieci działań 23
1.3. Klastry i klastry kreatywne jako podmioty badań 28
1.4. Klaster kreatywny - ujęcie przedmiotowe 38

Rozdział 2
Teoretyczne podstawy zarządzania wiedzą w sieciach i klastrach kreatywnych 45
2.1. Koncepcje i modele zarządzania wiedzą 45
2.2. Kreatywność w procesie zarządzania wiedzą 72
2.3. Podejście sieciowe w zarządzaniu wiedzą - koncepcja i analiza 81
2.4. Wyniki dotychczasowych badań dotyczących zarządzania wiedzą w klastrach i sieciach 88
2.5. Zarządzanie wiedzą w klastrze - założenia dla modelu 91

Rozdział 3
Metodyka badań klastrów kreatywnych 93
3.1. Cele i proces badawczy 93
3.2. Metodyka badań pogłębionych - studia przypadków identyfikujące sieci działań 101

Rozdział 4
Klastry i sieci kreatywne w Unii Europejskiej 107
4.1. Potencjał sektorów kreatywnych i kultury w UE 107
4.2. Klastry w sektorach kreatywnych i kultury w UE 110
4.3. Przykłady klastrów kreatywnych w UE 114
4.4. Przykłady sieci w sektorach kreatywnych i kultury w Unii Europejskiej 122

Rozdział 5
Praktyka zarządzania wiedzą w sieciach i klastrach kreatywnych w Polsce 129
5.1. Rozwój klastrów w sektorach kreatywnych w Polsce 129
5.2. Infrastruktura zarządzania wiedzą klastrów kreatywnych 133
5.3. Praktyka zarządzania wiedzą w klastrach - wyniki badań bezpośrednich wśród koordynatorów klastrów 138

Rozdział 6
Pogłębione studia przypadków - zarządzanie wiedzą w wybranych sieciach i klastrach kreatywnych 149
6.1. Krakowski Klaster Filmowy 149
6.2. Dobroteka - sieć producentów mebli w Dobrodzieniu 163
6.3. Śląski Klaster ICT i Multimediów Hub Club 177
6.4. Dyskusja uzyskanych wyników 191

Rozdział 7
Podsumowanie i wnioski - sieciowy model zarządzania wiedzą w klastrze kreatywnym 203
7.1. Weryfikacja hipotez badawczych 203
7.2. Wnioski poznawcze 207
7.3. Wnioski w obszarze metodologii badań 215
7.4. Wnioski praktyczne 217

Bibliografia 221
Spis tabel 231
Spis rysunków 233
Załączniki 235
Załącznik 1. Lista zidentyfikowanych klastrów kreatywnych w Polsce 236
Załącznik 2. Lista klastrów kreatywnych, w których przeprowadzono wywiady częściowo ustrukturyzowane z przedstawicielami koordynatora klastra 239
Załącznik 3. Scenariusz wywiadu częściowo ustrukturyzowanego z przedstawicielami koordynatora klastra 240
Załącznik 4. Kwestionariusz do badań bezpośrednich członków klastra 241

Streszczenie 243
Abstract 245

Sławomir Olko - pracownik naukowy Wydziału Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej, specjalizuje się w zagadnieniach zarządzania wiedzą w sieciach międzyorganizacyjnych i klastrach, wykorzystując nie tylko swoją wiedzę naukową, lecz także doświadczenia praktyczne ze współpracy z klastrami w Polsce oraz informacje zdobyte w trakcie wizyt studialnych w klastrach zagranicznych.

Opinie i oceny (0)

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Komentarze i opinie mogą dodawać tylko zalogowani Klienci.
Oprogramowanie sklepu internetowego SKY-SHOP Sklep internetowy
Proszę czekać ...

Informacja

Zalogowano poprawnie

Produkt został dodany do koszyka

Do Twojego koszyka została dodana wybrana ilość sztuk produktu. Podczas realizacji zamówienia będzie można ją zmienić.

Szczegółowa zawartość koszyka znajduje się u góry strony pod ikoną koszyka.

Informacja

Produkt został dodany do przechowalni

Dział handlowy

- Tel: 22 396 15 00 
- Mob. 53 396 15 00

- E-mail:

hurt@cedewu.pl
dystrybucja@cedewu.pl

imagedystrybucja.cedewu