• Zarządzanie różnorodnością w organizacji

Jak zbudować organizację sprawnie i efektywnie wykorzystującą potencjał różnorodności pracowników? Autorzy, wychodząc naprzeciw codziennym dylematom menadżerów współczesnych organizacji, szczegółowo omówili: • podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania różnorodnością • propozycje implementacji zarządzania różnorodnością w organizacji • korzyści płynące z zarządzania różnorodnością oraz wynikające z niej zagrożenia • wybrane koncepcje zarządzania wspierające różnorodność pracowników oraz budowanie środowiska pracy przyjaznego heterogenicznym zespołom: - zarządzanie kompetencjami - zarządzanie talentami - przywództwo włączające - przywództwo służebne - społeczna odpowiedzialność organizacji - organizacja turkusowa • studium przypadku - praktyczne działania podejmowane w ramach zarządzania różnorodnością w organizacji. Budowa organizacji, w której różnorodność personelu jest czynnikiem stymulującym i pożądanym, jest jednym z podstawowych wyzwań dla współczesnych menadżerów. Autorzy mają

Podtytuł Zarządzanie różnorodnością w organizacji
Autor Wojciech Leoński, Anna Pluta, Anna Wieczorek-Szymańska
Rok wydania 2020
Dodruk 2022
Oprawa Miękka
Format 165x235
Stron 200
67.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
ISBN 978-83-8102-433-4
Jak zbudować organizację sprawnie i efektywnie wykorzystującą potencjał różnorodności pracowników?

Autorzy, wychodząc naprzeciw codziennym dylematom menadżerów współczesnych organizacji, szczegółowo omówili:
• podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania różnorodnością
• propozycje implementacji zarządzania różnorodnością w organizacji
• korzyści płynące z zarządzania różnorodnością oraz wynikające z niej zagrożenia
• wybrane koncepcje zarządzania wspierające różnorodność pracowników oraz budowanie środowiska pracy przyjaznego heterogenicznym zespołom:
- zarządzanie kompetencjami
- zarządzanie talentami
- przywództwo włączające
- przywództwo służebne
- społeczna odpowiedzialność organizacji
- organizacja turkusowa
• studium przypadku - praktyczne działania podejmowane w ramach zarządzania różnorodnością w organizacji.

Budowa organizacji, w której różnorodność personelu jest czynnikiem stymulującym i pożądanym, jest jednym z podstawowych wyzwań dla współczesnych menadżerów. Autorzy mają nadzieję, że książka przyczyni się do wypracowania sposobu na optymalne zarządzanie różnorodnością. XXI wiek szczególnie uwypuklił potrzebę dopracowania tego aspektu zarządzania.

Wstęp 9

Rozdział 1
Geneza i rozwój koncepcji zarządzania różnorodnością 13
1.1. Ewolucja zarządzania różnorodnością 13
1.2. Współczesne rozumienie różnorodności 18
1.3. Modele i podejścia do zarządzania różnorodnością 22
Bibliografia 29

Rozdział 2
Istota, teoretyczne podstawy i obszary zarządzania różnorodnością 33
2.1. Pojęcie i różne interpretacje zarządzania różnorodnością 33
2.2. Obszary zarządzania różnorodnością w miejscu pracy 38
2.2.1. Rasa i pochodzenie etniczne 40
2.2.2. Wiek 41
2.2.3. Płeć 44
2.2.4. Religia 45
2.2.5. Niepełnosprawność 46
2.2.6. Orientacja seksualna 48
2.3. Karta Różnorodności 49
Bibliografia 51

Rozdział 3
Implementacja zarządzania różnorodnością w organizacji 55
3.1. Etapy implementacji różnorodności w organizacji 55
3.2. Instrumenty wspomagające zarządzanie różnorodnością w organizacji 67
3.3. Przykładowe działania z zakresu zarządzania różnorodnością w miejscu pracy 74
3.4. Koncepcje wspierające zarządzanie różnorodnością w organizacji 78
3.4.1. Zarządzanie kompetencjami w zarządzaniu różnorodnością 79
3.4.2. Zarządzanie talentami w zarządzaniu różnorodnością 80
Bibliografia 82

Rozdział 4
Przywództwo w zarządzaniu różnorodnością w organizacji 85
4.1. Kompetencje przywódcy heterogenicznego zespołu 85
4.2. Przywództwo w heterogenicznym zespole 91
4.2.1. Przywództwo włączające 91
4.2.2. Przywództwo służebne 95
Bibliografia 99

Rozdział 5
Korzyści i motywy zarządzania różnorodnością w organizacji 101
5.1. Motywy zarządzania różnorodnością 101
5.2. Korzyści zarządzania różnorodnością 108
Bibliografia 114

Rozdział 6
Bariery i wyzwania zarządzania różnorodnością w organizacji 117
6.1. Bariery zarządzania różnorodnością 117
6.2. Wyzwania zarządzania różnorodnością 130
6.3. Zapobieganie zagrożeniom do przewidzenia w ramach zarządzania różnorodnością 132
Bibliografia 134

Rozdział 7
Zarządzanie różnorodnością jako element społecznej odpowiedzialności biznesu 139
7.1. Istota koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu 139
7.2. Zależności, podobieństwa i różnice pomiędzy społeczną odpowiedzialnością biznesu a zarządzaniem różnorodnością 144
Bibliografia 151

Rozdział 8
Zarządzanie różnorodnością jako sposób na budowanie Organizacji Turkusowej 155
8.1. Przesłanki ukierunkowania na turkus 155
8.2. Heterogeniczne zespoły w „kolorowych" organizacjach 160
8.3. Tworzenie Organizacji Turkusowej w zarządzaniu różnorodnością 166
Bibliografia 171

Rozdział 9
Praktyczne aspekty zarządzania różnorodnością w organizacji 173
9.1. Różnorodność płciowa w krajach Unii Europejskiej i w Polsce 173
9.2. Zarządzanie różnorodnością w przedsiębiorstwie - studium przypadku na podstawie danych z raportu niefi nansowego PNB Paribas Bank Polska 183
Bibliografia 193

Zakończenie 195
Spis rysunków 197
Spis tabel 198
Notki o Autorach 199

Dr Wojciech Leoński
Adiunkt w katedrze Zarządzania Przedsiębiorstwem w Instytucie Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego. Autor ponad sześćdziesięciu publikacji naukowych z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zarządzania różnorodnością. Główny obszar zainteresowań naukowych dotyczy różnych aspektów funkcjonowania sektora małych i średnich przedsiębiorstw, a także współczesnych metod i koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem, między innymi społecznej odpowiedzialności biznesu. Uczestnik wyjazdów szkoleniowych w zagranicznych ośrodkach naukowych (Uniwersytet Wileński, Pafos Univeristy, University of Žilina, University of Alba Iulia), posiadający doświadczenie dydaktyczne zdobyte zarówno w Polsce, jak i za granicą (Montenegro University w Podgoricy, ISMA University w Rydze).

Dr Anna Wieczorek-Szymańska
Absolwentka Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego , Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Szczecińskiego oraz Hogsoklan Dalarna w Szwecji. Wiedzę z zakresu ekonomii, socjologii i politologii wykorzystuje w pracy naukowej i dydaktycznej na stanowisku adiunkta w Katedrze Zarządzania Przedsiębiorstwem Uniwersytetu Szczecińskiego. Główny obszar zainteresowań naukowych związany jest z szeroko pojętą koncepcją kapitału ludzkiego w organizacji, zwłaszcza z zarządzaniem różnorodnością i zarządzaniem kompetencjami pracowników. Od wielu lat prowadzi zajęcia ze studentami studiów stacjonarnych, niestacjonarnych i podyplomowych, zdobywając nagrody i wyróżnienia za pracę dydaktyczną.

Dr hab. Anna Pluta, prof. US
Pracownik Instytutu Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, Katedry Organizacji i Zarządzania. Specjalizuje się w tematyce zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania czasem, zarządzania twórczego, pracy kierowniczej. Wiedzę zdobywała na Uniwersytecie Szczecińskim, Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, a także The Manchester Metropolitan University (program TEMPUS). Prowadzi szkolenia z zakresu kompetencji miękkich dla firm województwa zachodniopomorskiego. Autorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu nauki o zarządzaniu. W 2018 roku, nakładem Wydawnictwa Naukowego US, opublikowała monografię Kształtowanie sprawności pracowników wiedzy działających pod presją czasu, która zdobyła wyróżnienie w XIII Konkursie na Prace Naukowe organizowanym przez Komitet Nauk Organizacji i Zarządzania Polskiej Akademii Nauk.

Recenzent: dr hab. Izabela Stańczyk, prof. UJ

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku