• Karty płatnicze w Polsce

Podtytuł E-book - cała książka
Autor Andrzej Bury
Rok wydania 2014
Oprawa E-book
Format 145x210
Stron 222
15.00 10.20
Do końca promocji pozostało:
Najniższa cena z 30 dni przed promocją:
10.2
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
ISBN 978-83-7941-052-1

Dane zawarte w książce pochodzą z 2002 r.

Książka zawiera informacje podstawowe o kartach płatniczych oraz ofertę polskich banków dla klientów indywidualnych i firm. Zostały one uzupełnione o dane statystyczne dotyczące punktów akceptacji kart płatniczych w Polsce i na świecie oraz statystykę bankomatów akceptujących karty poszczególnych banków i organizacji w Polsce. Z uwagi na to, że karty płatnicze, tak jak pieniądz i każda cenna rzecz czasami kuszą przestępców, warto zapoznać się z rozdziałem książki - "Bezpieczeństwo kart płatniczych". Należy bowiem pamiętać, że z kradzieżą karty mogą się wiązać znacznie większe straty, niż w przypadku kradzieży gotówki lub czeków. Jako, że posiadacze kart płatniczych stają się niestety ofiarami przestępstw, warto zapoznać się z innego rodzaju zabezpieczeniami, a mianowicie ofertą ubezpieczeń oferowanych przez wydawców kart, której to sprawie poświęcono w niniejszej książce odrębny rozdział.

Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

1. Podstawowe informacje o kartach płatniczych . . . . . . . . . . . 11
1.1. Opis karty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
1.2. Wydawcy kart płatniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.3. Ważność kart płatniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
1.4. Typy kart płatniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
1.4.1. Karty kredytowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
1.4.2. Karty debetowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
1.4.3. Karty charge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
1.4.4. Karty pre-paid . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
1.4.5. Combined cards . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
1.5. Opłaty i prowizje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
1.6. Karty magnetyczne, mikroprocesorowe i wirtualne . . . . . . . . . 34
1.6.1. Karty wyposażone w pasek magnetyczny . . . . . . . . . . 34
1.6.2. Karty mikroprocesorowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
1.6.3. Karty wirtualne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

2. Systemy kart płatniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
2.1. Międzynarodowe systemy kart płatniczych . . . . . . . . . . . . . . 43
2.1.1. American Express. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
2.1.2. Diners Club . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
2.1.3. Europay/MasterCard. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
2.1.3.1. Struktura organizacji MasterCard. . . . . . . . . . . . . 56
2.1.3.2. Europay w Polsce. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
2.1.3.3. Produkty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
2.1.3.4. System rozliczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
2.1.3.5. Technologie przyszłości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
2.1.4. JCB . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
2.1.5. VISA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
2.1.5.1. Struktura i organizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
2.1.5.2. VISA w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
2.1.5.3. Produkty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
2.1.5.4. Technologie przyszłości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
2.2. Krajowe systemy kart bankowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
2.2.1. Polcard. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
2.2.2. PBK Styl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
2.3. Krajowe systemy płatniczych kart handlowych . . . . . . . . . . . . 86
2.3.1. LUKAS Bank SA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
2.3.2. Cetelem Polska Expansion SA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
2.3.3. Finplus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91

3. Karty dla klientów indywidualnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
3.1. Banki wydające karty w Polsce. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
3.2. Karty masowe - dla każdego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
3.2.1. Karty bankomatowe i elektroniczne karty debetowe . . 101
3.2.2. Karty debetowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
3.2.4. Karty charge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
3.2.5. Karty kredytowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
3.3. Karty dla osób niepełnoletnich i studentów . . . . . . . . . . . . . 120
3.4. Karty dla osób o wysokich dochodach . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
3.5. Karty T&E . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129

4. Karty płatnicze dla firm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
4.1. Karty bankowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
4.2. Karty T&E . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145

5. Liczba wydanych kart. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
5.1. Liczba wydanych kart na świecie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
5.2. Liczba wydanych kart w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151

6. Akceptacja kart płatniczych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
6.1. Akceptacja kart w bankomatach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
6.1.1. Informacje ogólne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
6.1.2. Świat. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
6.1.3. Polska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
6.2. Akceptacja w punktach handlowo-usługowych . . . . . . . . . . . 165
6.2.1. Informacje ogólne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
6.2.2. Świat. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
6.2.3. Polska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
6.3. Kto może zostać akceptantem kart płatniczych. . . . . . . . . . 173
6.3.1. Autoryzacja karty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
6.3.2. Urządzenia służące do rozliczania transakcji kartami . 175
6.3.3. Centra autoryzacyjno-rozliczeniowe w Polsce . . . . . . . 177
6.3.4. Oferta centrów autoryzacyjno-rozliczeniowych . . . . . . 179
6.3.5. Zatrzymanie karty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
6.4. Akceptacja kart w Internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
6.4.1. Bezpieczeństwo zakupów w Internecie . . . . . . . . . . . 183
6.4.2. Oferta polskich centrów autoryzacji . . . . . . . . . . . . . 190
6.4.3. Kupowanie towarów w Internecie . . . . . . . . . . . . . . . 192

7. Ubezpieczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197

8. Bezpieczeństwo kart płatniczych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
8.1. Numer PIN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
8.2. Podpis. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
8.3. Numer karty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
8.4. Odpowiedzialność klienta w przypadku kradzieży lub zastrzeżenia karty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
8.5. Awaryjne numery telefonów polskich banków . . . . . . . . . . . . 215

9. Rekomendacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
Rekomendacje oferty banków dla klientów indywidualnych . . . . . . . 220
Rekomendacje produktów dla klientów indywidualnych . . . . . . . . . 220
Rekomendacje produktów dla klientów instytucjonalnych . . . . . . . . 221

Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.

Polub nas na Facebooku