- Kategorie
-
Zdrowie tancerzy
„Zdrowie tancerzy (...) jest kompleksowym vademecum, bardzo potrzebnym przewodnikiem dla tancerzy, pedagogów, instruktorów i wszystkich osób zajmujących się tańcem, dla których troska o zdrowy i niepowtarzalny instrument, jakim jest świadome i czujące ciało, jest równie ważna jak poziom artystyczny demonstrowany w całym technicznym i estetycznym bogactwie tej sztuki. (...) Dysponując unikalną wiedzą i doświadczeniem zarówno w dziedzinie tańca, jak i medycyny, autorzy przedstawiają badane zagadnienie z interdyscyplinarnej, wielowymiarowej perspektywy, co sprawia, że przedstawiane konkluzje stają się cennym materiałem zarówno dla praktyków, jak i teoretyków tańca. Zarazem mamy tu szeroki wykaz i analizę zaburzeń działania narządu ruchu u tancerzy, urazów, a także możliwych chorób kręgosłupa, klatki piersiowej i kończyn. (...) Osobnym, nie mniej ważnym aspektem, jest znaczenie tej pracy jako źródła naukowej dokumentacji, pomocnej przy trwającym obecnie procesie ustalającym status artysty tańca zawodowego i uznania różnego rodzaju dolegliwości ich dotykających jako kategorii choroby zawodowej". Prof. dr hab. Ewa Wycichowska, choreograf, pedagog, tancerka, profesor sztuk muzycznych „(...) wybitni eksperci w opisywanych dziedzinach (...) nie tylko przedstawiają zagadnienia w przystępny dla każdego czytelnika sposób, ale także umiejętnie wyjaśniają trudne merytorycznie kwestie. (...) Zdrowie tancerzy (...) z powodzeniem łączy wiedzę naukową z zakresu medycyny, biomechaniki, fizjoterapii, dietetyki, psychologii oraz sportu z praktycznymi informacjami dotyczącymi tańca. Książkę tę mogę zdecydowanie polecić specjalistom z dziedziny medycyny sportowej, lekarzom, fizjoterapeutom, trenerom oraz samym tancerzom. Stanowi ona ważny wkład w zrozumienie unikalnych potrzeb zdrowotnych osób profesjonalnie zajmujących się tańcem (...). Wypełnia istotną lukę w literaturze naukowej, dostarczając nie tylko wiedzy, ale i szczegółowej pomocy w specyficznych problemach tancerzy". Prof. dr hab. n. med. Dawid Larysz, neurochirurg, psycholog, logopeda, biomechanik „Świadomość, jak dbać o ciało, umysł i emocje tancerzy w różnym wieku jest kluczem do osiągania najlepszych efektów w tańcu zarówno amatorskim, jak i zawodowym, a także do eliminowania zbędnych obciążeń oraz minimalizowania urazów. Osiągnięcie perfekcji w tańcu towarzyskim wymaga od nauczyciela i jego ucznia interdyscyplinarnej wiedzy o psychiczno-fizycznym funkcjonowaniu ciała. Prezentowana obszerna tematycznie monografia oparta o dobrze ugruntowaną wiedzę i najnowsze badania naukowe pomoże świadomie kształtować tancerzowi i jego trenerowi taneczne marzenia, a także cieszyć się dobrym zdrowiem również po zakończeniu kariery tanecznej". Dr hab. Joanna Ziomek, prof. UAM, sędzia, kat. I WDC, tancerka klasy tanecznej S, biolog „Jest piękny, gdy się go wykonuje, i piękny, kiedy się go ogląda. Jest językiem uniwersalnym, ponad podziałami − taniec nie kłamie, ale... to bardzo wymagające zajęcie. Żeby intensywnie, dobrze i długo tańczyć, trzeba dbać o zdrowie − codziennie i świadomie. Na szczególną uwagę zasługuje rozdział o ciąży, bowiem dowodzi, że ciąża to nie wyrok, a krótki urlop, po którym szybko można wrócić do swojej pasji. Myślę, że rozdział ten może pomóc tancerkom w podjęciu decyzji. Inicjatorką (i autorką pierwszego wydania) tej książki jest pani dr Krystyna Świderska, wybitna pedagog tańca, która wychowała wiele pokoleń tancerzy. Dużym atutem książki jest także jej jasny i precyzyjny język. Zdrowie tancerzy jest niezbędne dla zdrowia tancerzy". Krzysztof Pulkowski, reżyser
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-8102-737-3 |
EAN | 9788381027373 |
Prof. dr hab. Ewa Wycichowska, choreograf, pedagog, tancerka, profesor sztuk muzycznych
„(...) wybitni eksperci w opisywanych dziedzinach (...) nie tylko przedstawiają zagadnienia w przystępny
dla każdego czytelnika sposób, ale także umiejętnie wyjaśniają trudne merytorycznie kwestie. (...) Zdrowie tancerzy (...) z powodzeniem łączy wiedzę naukową z zakresu medycyny, biomechaniki, fizjoterapii, dietetyki, psychologii oraz sportu z praktycznymi informacjami dotyczącymi tańca. Książkę tę mogę zdecydowanie polecić specjalistom z dziedziny medycyny sportowej, lekarzom, fizjoterapeutom, trenerom oraz samym tancerzom. Stanowi ona ważny wkład w zrozumienie unikalnych potrzeb zdrowotnych osób profesjonalnie zajmujących się tańcem (...). Wypełnia istotną lukę w literaturze naukowej, dostarczając nie tylko wiedzy, ale i szczegółowej pomocy w specyficznych problemach tancerzy".
Prof. dr hab. n. med. Dawid Larysz, neurochirurg, psycholog, logopeda, biomechanik
„Świadomość, jak dbać o ciało, umysł i emocje tancerzy w różnym wieku jest kluczem do osiągania najlepszych efektów w tańcu zarówno amatorskim, jak i zawodowym, a także do eliminowania zbędnych obciążeń oraz minimalizowania urazów. Osiągnięcie perfekcji w tańcu towarzyskim wymaga od nauczyciela i jego ucznia interdyscyplinarnej wiedzy o psychiczno-fizycznym funkcjonowaniu ciała. Prezentowana obszerna tematycznie monografia oparta o dobrze ugruntowaną wiedzę i najnowsze badania naukowe pomoże świadomie kształtować tancerzowi i jego trenerowi taneczne marzenia, a także cieszyć się dobrym zdrowiem również po zakończeniu kariery tanecznej".
Dr hab. Joanna Ziomek, prof. UAM, sędzia, kat. I WDC, tancerka klasy tanecznej S, biolog
„Jest piękny, gdy się go wykonuje, i piękny, kiedy się go ogląda. Jest językiem uniwersalnym, ponad podziałami − taniec nie kłamie, ale... to bardzo wymagające zajęcie. Żeby intensywnie, dobrze i długo tańczyć, trzeba dbać o zdrowie − codziennie i świadomie. Na szczególną uwagę zasługuje rozdział o ciąży, bowiem dowodzi, że ciąża to nie wyrok, a krótki urlop, po którym szybko można wrócić do swojej pasji. Myślę, że rozdział ten może pomóc tancerkom w podjęciu decyzji. Inicjatorką (i autorką pierwszego wydania) tej książki jest pani dr Krystyna Świderska, wybitna pedagog tańca, która wychowała wiele pokoleń tancerzy. Dużym atutem książki jest także jej jasny i precyzyjny język. Zdrowie tancerzy jest niezbędne dla zdrowia tancerzy".
Krzysztof Pulkowski, reżyser
Przedmowa do wydania drugiego 15
Rozdział 1
Anatomia narządu ruchu w tańcu – Krystyna Świderska i Tomasz Chmielewski 21
1.1. Wstęp 21
1.2. Kości i ich połączenia 24
1.3. Mięśnie 31
1.4. Kończyna górna 36
1.4.1. Kości kończyny górnej 36
1.4.2. Stawy obręczy kończyny górnej (obręczy barkowej) 38
1.4.3. Mięśnie działające na obręcz kończyny górnej i mięśnie ramienia 39
1.4.4. Mięśnie działające na staw ramienny 42
1.4.5. Kości i stawy przedramienia 45
1.4.6. Mięśnie działające na staw łokciowy 46
1.4.7. Kości ręki 46
1.5. Kończyna dolna 48
1.5.1. Kości i stawy kończyny dolnej 48
1.5.2. Mięśnie działające na staw biodrowy 60
1.5.3. Mięśnie działające na staw kolanowy 70
1.5.4. Mięśnie działające na stawy stopy 71
1.6. Tułów 80
1.6.1. Kręgosłup 82
1.6.1.1. Budowa ogólna 82
1.6.1.2. Odcinek szyjny kręgosłupa 83
1.6.1.3. Odcinek piersiowy kręgosłupa 85
1.6.1.4. Odcinek lędźwiowy kręgosłupa 87
1.6.1.5. Kość krzyżowa 88
1.6.1.6. Kręgi guziczne 89
1.6.1.7. Połączenia szkieletu osiowego 89
1.6.1.8. Kręgosłup jako całość 90
1.6.2. Klatka piersiowa 93
1.6.2.1. Mięśnie tułowia – mięśnie oddechowe 94
1.6.2.2. Mięśnie tułowia – mięśnie brzucha 95
1.6.2.3. Mięśnie działające na kręgosłup i stawy głowy 99
1.7. Zaburzenia postawy 100
Słownik skrótów i pojęć 107
Bibliografia 109
Rozdział 2
Podstawy biomechaniki tańca – Joanna Gorwa 111
2.1. Masa, ciężar i moment siły 112
2.2. Ogólny środek ciężkości (centrum) 116
2.3. Parametry masowe ciała człowieka i środki ciężkości poszczególnych części ciała 117
2.3.1. Parametry masowe 117
2.3.2. Środki ciężkości poszczególnych części 14-elementowego modelu ciała człowieka 118
2.4. Rodzaje obciążeń w tańcu 120
2.4.1. Obciążenia statyczne 120
2.4.2. Obciążenia dynamiczne 122
2.4.2.1. Wybrane parametry opisujące lądowanie 123
2.4.2.2. Jak bezpiecznie lądować? 124
2.4.2.3. Gęstość kości tancerzy a siły reakcji podłoża 125
2.5. Higiena układu ruchu tancerza w ujęciu biomechanicznym 127
2.5.1. Łańcuchy biokinematyczne, biomechanizm i podstawa biomechanizmu 127
2.5.2. Czynności mięśni w biomechanizmie 130
2.5.3. Dziesięć biomechanicznych zasad higieny układu ruchu tancerza 133
2.6. Wybrane biomechaniczne aspekty kontuzji oraz zmian w układzie ruchu tancerzy 134
2.6.1. Kilka słów o kontuzjowanym tancerzu 134
2.6.2. Biomechaniczne aspekty kontuzji oraz zmian w układzie ruchu tancerzy 135
Słownik skrótów i pojęć 144
Bibliografia 146
Rozdział 3
Równowaga ciała człowieka − wybrane zagadnienia – Joanna Gorwa 151
3.1. Układ równowagi 151
3.2. Co należy do głównych zadań układu równowagi? 152
3.3. Zmysł równowagi i ośrodkowa kontrola 152
3.3.1. Budowa zmysłu równowagi 153
3.3.2. Rola móżdżku 156
3.3.3. Wzrok 156
3.4. Równowaga ciała człowieka i stabilność w ujęciu biomechanicznym 157
3.4.1. Warunki równowagi 158
3.4.2. Kąty stabilności, płaszczyzna podparcia 158
3.4.3. Jak biomechanicznie poprawić stabilność? 161
3.4.4. Rola mięśni i kręgosłupa 162
3.5. Zaburzenia równowagi 165
Słownik skrótów i pojęć 166
Bibliografia 167
Rozdział 4
Fizjologia wysiłku – Tomasz Chmielewski 169
4.1. Wysiłek fizyczny 169
4.2. Metabolizm i energetyka wysiłku fizycznego 170
4.3. Układ sercowo-naczyniowy 179
4.4. Krew 182
4.5. Układ oddechowy 184
4.6. Układ moczowy 187
4.7. Termoregulacja 188
4.8. Przewód pokarmowy 188
4.9. Układ żylny kończyn dolnych 190
4.10. Układ chłonny 191
4.11. Adaptacja do wysiłku fizycznego 192
4.12. Zmęczenie 196
4.13. Skóra 197
4.14. Kwalifikacja lekarska do zwiększonego wysiłku fizycznego 201
4.15. COVID-19 202
Słownik skrótów i pojęć 204
Bibliografia 206
Rozdział 5
Profil hormonalny z uwzględnieniem wysiłku, stresu i zaburzeń odżywiania – Nadia Sawicka-Gutaj 207
5.1. Podstawy fizjologii układu wydzielania wewnętrznego 207
5.1.1. Podwzgórze i przysadka 207
5.1.2. Tarczyca 208
5.1.3. Nadnercza 209
5.1.4. Gonady 210
5.1.5. Cykl miesiączkowy 211
5.1.6. Przytarczyce 212
5.1.7. Trzustka 212
5.1.8. Tkanka tłuszczowa i mięśniowa 212
5.1.9. Diagnostyka układu wydzielania wewnętrznego 212
5.2. Wpływ wysiłku fizycznego i stresu na układ wydzielania wewnętrznego 213
5.2.1. Odpowiedź układu hormonalnego na trening wytrzymałościowy 214
5.2.2. Odpowiedź układu hormonalnego na trening siłowy 214
5.2.3. Stres a układ hormonalny 215
5.2.4. Podsumowanie 216
5.3. Hormonalne konsekwencje niedoboru energii w sporcie 216
5.3.1. Hormony płciowe 219
5.3.2. Hormon wzrostu 220
5.3.3. Hormony tarczycowe 220
5.3.4. Hormony nadnerczowe 221
5.3.5. Podsumowanie 221
5.4. Tańcząc z hormonami, czyli słowo końcowe 222
Słownik skrótów i pojęć 222
Bibliografia 224
Rozdział 6
Problemy medyczne narządu ruchu w tańcu – Tomasz Chmielewski 227
6.1. Wstęp 227
6.2. Urazy narządu ruchu 228
6.2.1. Diagnostyka uszkodzeń narządu ruchu 231
6.2.2. Rehabilitacja i powrót do tańca 234
6.2.3. Trening mobilności w rehabilitacji i profilaktyce urazów 237
6.2.4. Trening siłowy w rehabilitacji i profilaktyce urazów 239
6.2.5. Żywienie rehabilitacyjne 241
6.2.6. Urazowe uszkodzenia mięśni 243
6.2.7. Hipermobilność 244
6.2.8. Złamania zmęczeniowe 246
6.2.9. Złamania awulsyjne 248
6.3. Choroby i nieprawidłowości kręgosłupa i klatki piersiowej 249
6.3.1. Kręgosłup – wady wrodzone 249
6.3.1.1. Zaburzenia segmentacji kręgów 250
6.3.1.2. Rozszczep kręgosłupa 250
6.3.2. Kręgosłup – zaburzenia rozwojowe 251
6.3.2.1. Kręcz szyi 251
6.3.2.2. Kręgoszczelina (spondylolysis) i kręgozmyk (spondylolisthesis) 252
6.3.2.3. Choroba Scheuermanna (kifoza Scheuermanna, kifoza młodzieńcza) 252
6.3.3. Ból pleców 253
6.3.4. Choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa 255
6.3.5. Skolioza 257
6.3.6. Protrakcja łopatek 260
6.3.7. Nadmierna rotacja wewnętrzna kości ramiennej 261
6.3.8. Łopatka skrzydłowata 261
6.3.9. Deformacje klatki piersiowej 261
6.4. Choroby i nieprawidłowości budowy kończyn dolnych 262
6.4.1. Staw biodrowy i miednica 262
6.4.1.1. Młodzieńcze złuszczenie głowy kości udowej (Slipped Capital Femoris Epiphysis, SCFE) 262
6.4.1.2. Jałowa martwica kości udowej (choroba Legga-Calve-Perthesa) 263
6.4.1.3. Ból biodra 263
6.4.1.3.1. Konflikt udowo-panewkowy 264
6.4.1.3.2. Biodro trzaskające 265
6.4.1.3.3. Hipermobilność 266
6.4.2. Staw kolanowy 267
6.4.2.1. Uszkodzenia aparatu więzadłowego 269
6.4.2.1.1. Więzadło krzyżowe przednie 269
6.4.2.1.2. Więzadła poboczne 272
6.4.2.2. Uszkodzenia łąkotek 272
6.4.2.3. Choroba Osgooda-Schlattera 273
6.4.2.4. Choroby stawu rzepkowo-udowego 274
6.4.2.5. Torbiel podkolanowa (cysta Bakera) 275
6.4.3. Stopa i staw skokowy 275
6.4.3.1. Skręcenie stawu skokowego 275
6.4.3.2. Stopa 278
6.4.3.2.1. Stopa płaska 278
6.4.3.2.2. Paluch koślawy (hallux valgus) 279
6.4.3.2.3. Paluch sztywny 280
6.4.3.2.4. Nabyte zniekształcenia palców 280
6.4.3.2.5. Zmienność anatomiczna palców 281
6.4.3.2.6. Entezopatia rozcięgna podeszwowego 281
6.4.3.2.7. Tendinopatia ścięgna zginacza długiego palca I (tendinopatia tancerzy) 281
6.4.3.2.8. Konflikt przednio-boczny stawu skokowego 282
6.4.3.2.9. Patologie ścięgien mięśni strzałkowych 282
6.4.3.2.10. Nerwiak Mortona 283
6.4.3.2.11. Martwica jałowa guza piętowego 283
6.4.3.2.12. Jałowa oddzielająca martwica chrzęstno-kostna bloczka kości skokowej 284
6.4.3.3. Patologie ścięgna Achillesa 284
6.4.3.3.1. Tendinopatia ścięgna Achillesa 284
6.4.3.3.2. Zerwanie ścięgna Achillesa 285
Słownik skrótów i pojęć 285
Bibliografia 288
Rozdział 7
Żywienie tancerzy – Krystyna Świderska i Milena Nosek 295
7.1. Podstawy żywienia – Krystyna Świderska 295
7.1.1. Materiały energetyczne 296
7.1.1.1. Węglowodany 296
7.1.1.2. Tłuszcze 296
7.1.2. Materiały budulcowe 297
7.1.2.1. Białko 297
7.1.2.2. Witaminy 298
7.1.2.2.1. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczu 298
7.1.2.2.2. Witaminy rozpuszczalne w wodzie 300
7.1.2.3. Składniki mineralne 303
7.1.2.4. Woda 307
7.2. Zasady żywienia tancerza – Milena Nosek 309
7.2.1. Specyfika odżywiania tancerza 309
7.2.1.1. Teoria z praktyką 310
7.2.1.2. Wymagania zawodowe 310
7.2.1.3. Trendy i kontrowersje 311
7.2.2. Kompozycja jadłospisu 312
7.2.2.1. Zapotrzebowanie energetyczne 316
7.2.2.2. Nawodnienie 317
7.2.2.3. Rekomendacje żywieniowe w wybranych stylach tańca 319
7.2.2.4. Okołowysiłkowe strategie żywieniowe 319
7.2.3. Redukcja masy ciała 323
7.2.3.1. Koncepcja planowania redukcji masy ciała 324
7.2.3.2. Wspomaganie organizmu w niedoborach 326
7.2.3.3. Psychodietetyczne aspekty odchudzania 327
7.2.4. Zaburzenia odżywiania u tancerzy 329
7.2.4.1. Charakterystyka zaburzeń 330
7.2.5. Najczęstsze zmagania tancerza ze zdrowiem 333
7.2.5.1. Wybrane dolegliwości i schorzenia 333
7.2.5.2. Profilaktyka zdrowotna 335
Słownik skrótów i pojęć 336
Bibliografia 337
Rozdział 8
Ciąża i powrót artystek baletu do zawodu – aspekty praktyczne – Anna Grabka 339
8.1. Wprowadzenie i uwagi dotyczące okresu ciąży 339
8.2. Ćwiczenia z gimnastyki poporodowej, jogi, gimnastyki rozciągającej, pilates i barre a terre a odzyskanie formy i kondycji fizycznej tancerki klasycznej po porodzie 346
8.2.1. Krótkie wprowadzenie w tematykę 346
8.2.2. Ćwiczenia z zakresu gimnastyki poporodowej 347
8.2.3. Joga − opis i zasady ćwiczeń 351
8.2.4. Opis i charakterystyka ćwiczeń z gimnastyki rozciągającej – stretching 362
8.2.5. Pilates − technika i jej zadania 373
8.2.6. Barre a sol według Borisa Kniasieffa 387
8.3. Propozycje treningu po okresie ciąży 401
Podsumowanie 407
Bibliografia 408
Post scriptum 410
Komentarz do rozdziału 8 – Paweł Gutaj 412
Słownik skrótów i pojęć 414
Bibliografia 414
Rozdział 9
Ocena budowy ciała pod kątem predyspozycji do tańca – Krystyna Świderska 415
9.1. Wstępna ocena 415
9.1.1. Płaszczyzna czołowa − badanie z tyłu 416
9.1.2. Płaszczyzna czołowa − badanie z przodu 417
9.1.3. Badania w płaszczyźnie strzałkowej − z boku 418
9.1.4. Badanie w płaszczyźnie horyzontalnej 418
9.2. Badanie stóp 419
9.3. Badanie zakresu ruchów tułowia i kończyn 422
9.4. Badania dodatkowe za pomocą testów 424
9.5. Opracowanie wyników badania dla pedagogów 430
Rozdział 10
Zalecane ćwiczenia korekcyjne – Krystyna Świderska 431
10.1. Uczenie nawyku prawidłowej postawy 431
10.1.1. Znaczenie ustawienia miednicy w utrzymaniu prawidłowej postawy u tancerzy 433
10.1.2. Specyfika budowy i funkcji mięśni brzucha 435
10.2. Ćwiczenia korekcyjne i modelujące ciało 436
10.2.1. Ćwiczenia oddechowe 437
10.2.2. Ćwiczenia pasa barkowego i grzbietu 439
10.2.3. Ćwiczenia mięśni brzucha 441
10.2.4. Ćwiczenia mięśni pasa biodrowego 442
10.2.5. Ćwiczenie mięśni kończyny dolnej 443
10.3. Stopa a ćwiczenia baletowe 445
10.3.1. Zapobieganie i profilaktyka wad stóp 449
10.3.2. Ćwiczenia stóp 450
Rozdział 11
Z zagadnień zdrowia psychicznego tancerzy – Zofia Konaszkiewicz 463
11.1. Wprowadzenie 463
11.2. Rozumienie zdrowia psychicznego 466
11.3. Wybrane problemy pracy zawodowej i życia artystów baletu w Polsce 469
11.4. Sukces zawodowy w opinii artystów baletu 475
11.5. Zawód artysty baletu jako zawód ryzyka 478
11.6. Wpływ zawodu tancerza na życie osobiste 482
11.7. Stres, nerwica i odporność psychiczna 485
11.8. Zakończenie 490
Bibliografia 494
Garść wspomnień – Maria Kijak-Rakowska 497
Posłowie – Stanisław Wolny 499
O autorach 501
Tomasz Chmielewski
Lekarz (certyfikat Polskiego Towarzystwa Medycyny Sportowej), trener przygotowania motorycznego. Od wielu lat współpracuje z organizacjami zajmującymi się medycyną tańca (Performing Arts Medicine Association i International Association for Dance Medicine). Autor prawie 200 warsztatów i wykładów z zakresu profilaktyki i leczenia urazów oraz kształtowania motorycznego osób aktywnych fizycznie, ze szczególnym uwzględnieniem przedstawicieli tańca i sportów gimnastycznych (m.in. cykl szkoleń dla kadry pedagogicznej Ogólnokształcących Szkół Baletowych na zlecenie CENSA, warsztaty dla Uczniów i Pedagogów OSB w Gdańsku). Przez kilka lat współpracował z Kadrą Narodową Polski w gimnastyce artystycznej jako trener przygotowania motorycznego. Oprócz pracy w poradni medycyny sportowej prowadzi treningi indywidualne i grupowe dla tancerzy i zawodników sportów gimnastycznych. Specjalizuje się w profilaktyce i leczeniu przeciążeń narządu ruchu oraz korekcie postawy dzieci i młodzieży aktywnych fizycznie.
Prof. AWF dr hab. Joanna Gorwa
Biomechanik tańca i fizyk medyczny, absolwentka fizyki na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, specjalista BHP, nauczyciel akademicki, profesor uczelni w Zakładzie Biomechaniki Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu. Instruktor tańca sportowego, specjalizuje się w analizie ruchu i mechanice ciała w kontekście sztuki tanecznej. Jest ekspertem w dziedzinie zrozumienia, jak ludzkie ciało reaguje podczas wykonywania różnych kroków i technik tanecznych. Pomaga tancerzom poprawić swoje umiejętności poprzez zwiększenie biomechanicznej świadomości swojego ciała oraz bardziej efektywnego wykorzystania go podczas treningów oraz występów.
Autorka kilkudziesięciu prac naukowych związanych z tańcem klasycznym, współczesnym oraz flamenco. Jej prace dotyczące biomechaniki tańca są cenione zarówno przez naukowców, profesjonalnych tancerzy, jak i amatorów, którzy chcą polepszyć swoje umiejętności taneczne. Dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu pomaga tancerzom unikać kontuzji oraz poprawiać technikę. W 2008 r. obroniła pracę doktorską Przeciążenia dynamiczne oraz biomechaniczny profil u tancerzy zawodowych uprawiających taniec klasyczny i współczesny. W latach 2010-2015 kierowała grantem badawczym Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Badania obciążeń układu mięśniowo-szkieletowego w wybranych ekspresyjnych elementach tańca współczesnego i klasycznego z zastosowaniem metod identyfikacji sił generowanych przez mięśnie. W 2013 r. pracowała w Komisji Eksperckiej przy Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, w projekcie Druga Kariera Młodych Seniorów. Projekt ten dotyczył modelu postępowania w zakresie reorientacji zawodowej dla osób wcześniej kończących karierę - sportowców i tancerzy. W 2022 r. na podstawie osiągnięcia naukowego, którym był cykl powiązanych tematycznie artykułów naukowych pod wspólnym tytułem: Biomechaniczne obciążenia układu ruchu tancerzy zawodowych, uzyskała tytuł naukowy doktora habilitowanego w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu.
Aktualnie wraz z zespołem realizuje projekt finansowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca Ocena ryzyka dysfunkcji narządu ruchu tancerzy na podstawie biomechanicznych badań postawy ciała w wybranych pozycjach baletowych. Pracując w Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu, prowadzi zajęcia dla studentów Fizjoterapii oraz Tańca w Kulturze Fizycznej. Jest autorką sylabusów dla następujących przedmiotów: kinezjologia tańca, biomechanika tańca, laboratorium biomechaniki tańca, biomechaniczny trening stabilności i skoczności.
Współredagowanie kolejnego, zaktualizowanego wydania książki Krystyny Świderskiej dla Joanny Gorwy było spełnieniem jej zawodowych marzeń o edukacji tancerzy w zakresie biomechaniki tańca i ochrony ich zdrowia.
Artysta baletu Anna Grabka
Absolwentka Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza i Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, specjalność Pedagogika baletu. W 1980 r. została zaangażowana do zespołu baletowego Teatru Wielkiego w Warszawie, gdzie wkrótce awansowała do rangi pierwszej solistki. W 1985 r. podjęła współpracę z Hamburskim Zespołem Baletowym kierowanym przez Johna Neumeiera, dwa lata później otrzymała tam stanowisko pierwszej solistki, tańcząc czołowe role w klasycznym i neoklasycznym repertuarze. Z hamburskim zespołem występowała m.in. w Operze Paryskiej, Teatrach Maryjskim i Bolshoj w Rosji, na scenie Lincoln Center for the Performing Arts in New York, Teatru Felice w Genova, Teatro Colon w Buenos Aires oraz wielu teatrów operowych w Azji. Przez 18 lat współpracy z zespołem hamburskim powstały dla niej znakomite kreacje będące m.in. konsekwencją spotkania z takimi mistrzami jak Maurice Bejart, William Forsythe, Mats Ek i Jiri Kilian. Tańczyła główne partie w baletach Johna Cranko, George'a Balanchina, Antona Tudora, Jose Limona i Matsa Eka.
Od 2001 r., po zakończeniu kariery scenicznej, jako gościnny repetytor, prowadziła zajęcia w najlepszych zespołach baletowych w Anglii, Niemczech, Holandii, Australii, Polski i Skandynawii − w Royal Swedish Ballet na stanowisku baletmistrzyni pracowała w latach 2004-2008. Jako asystent i repetytor współpracowała z Johnem Neumeierem, Natalią Makarową, Patrysem Bartem, Aleksandrem Grandem, Kinsunem Chanem, Sabriną Matthews i Christianem Spuckiem.
Jest matką dwojga dzieci. W Akademii Muzycznej w Warszawie w 2002 r. obroniła pracę magisterską dotyczącą powrotu tancerek klasycznych do zawodu po okresie ciąży. W 2003 i 2006 r., jako docent gościnny w Akademii Muzycznej, prowadziła seminaria letnie dla studentów i przyszłych pedagogów tańca.
W latach 2011-2023 była docentem tańca klasycznego i repertuaru w Tanz Akademie Zürich, w placówce podlegającej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Zurychu.
Do dziś pracuje jako gościnny pedagog tańca klasycznego, prowadząc kursy mistrzowskie, oraz jako juror na międzynarodowych konkursach baletowych w Europie.
Dr hab. n. med. Paweł Gutaj
Absolwent Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, nagrodzony Medalem Uczelni za osiągnięcia w nauce i pracy społecznej (2010). Laureat stypendium Ministra Zdrowia oraz trzykrotnie nagród naukowych im. Prof. Artura Czyżyka przyznawanych przez Polskie Towarzystwo Diabetologiczne (2014, 2015, 2017). Laureat nagród za działalność naukową w dziedzinie cukrzycy wikłającej ciążę − I nagrody naukowej przyznawanej przez Diabetic Pregnancy Study Group of North America (2013, Waszyngton) oraz John Stowers Research Award przyznawanej przez Diabetic Pregnancy Study Group (2014, Budapeszt). Laureat licznych listów gratulacyjnych oraz nagród naukowych JM Rektora Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Specjalista położnictwa i ginekologii oraz perinatologii. Adiunkt w Klinice Rozrodczości Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Członek i sekretarz zarządu Diabetic Pregnancy Study Group oraz Sekcji Cukrzycy i Chorób Metabolicznych Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników (PTGiP). Członek oraz sekretarz Klubu 35 PTGiP. Współautor licznych publikacji w recenzowanych czasopismach (w tym m.in.: „Diabetologia", „American Journal of Obstetrics and Gynecology", „Diabetes Technology & Th erapeutics", „Scientific Reports). Współautor zaleceń PTGiP dotyczących postępowania w ciążach powikłanych cukrzycą oraz otyłością. Prywatnie szczęśliwy mąż oraz tata dwóch córek, Marianny i Aleksandry. Pasjonat architektury modernistycznej oraz turystyki rowerowej.
Maria Kołtowska-Haggstrom MD., PhD.
Z zawodu pediatra, jest jedną ze współzałożycieli firmy Proper Medical Writing (PMW), pierwszej w Polsce agencji pisarstwa medycznego wspierającej naukowców w publikowaniu prac oraz przygotowującej dokumentację do badań biomedycznych. Swoje trzydziestoletnie międzynarodowe doświadczenie zawodowe zdobyła w firmach farmaceutycznych, pracując w działach marketingu, medycznym oraz badań i rozwoju. Jest autorką ponad osiemdziesięciu publikacji naukowych. W latach 2023-24 była przewodniczącą Europejskiego Stowarzyszania Pisarzy Medycznych (EMWA), organizacji zrzeszającej pisarzy medycznej z wielu krajów z całego świata. Członkini Europejskiego Stowarzyszenia Redaktorów Naukowych (EASE), Europejskiego Towarzystwa Endokrynologicznego (ESE), Towarzystwa Badań nad Hormonem Wzrostu (GRS) oraz Stowarzyszenia na Rzecz Dobrej Praktyki Badań Klinicznych w Polsce (GCPpl).
Przygotowanie redakcyjne kolejnego wydania książki Krystyny Świderskiej nie tylko leżało w zakresie pisarskich zainteresowań zawodowych Marii Kołtowskiej-Häggström, ale jednocześnie stanowiło podziękowanie jej Mamie - Autorce.
Prof. zw. dr hab. Zofia Konaszkiewicz
Emerytowana profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, długoletni kierownik Katedry Edukacji Muzycznej, a także Międzywydziałowego Studium Pedagogicznego w tejże Uczelni.
Ukończyła studia w zakresie psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, a także w zakresie wychowaniamuzycznego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Na Uniwersytecie Warszawskim studiowała także pedagogikę. Stopień doktora i doktora habilitowanego uzyskała na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Tytuł naukowy profesora uzyskała w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Całe życie zawodowe, do chwili obecnej, związana z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina. Pracowała w Akademii Pedagogiki Specjalnej, kierując Katedrą Wychowania Estetycznego. Pracuje także w Akademii Katolickiej w Warszawie.
Do głównych kierunków zainteresowań naukowych dr Zofii Konaszkiewicz należą psychopedagogiczne podstawy kształcenia w szkolnictwie muzycznym wszystkich szczebli oraz kształcenie nauczycieli muzyki, edukacyjne i wychowawcze funkcje muzyki w odniesieniu do osób na różnych etapach rozwojowych (ze szczególnym uwzględnianiem okresu szkolnego), terapeutyczne funkcje muzyki w odniesieniu do dzieci (szczególnie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), a także psychopedagogiczne uwarunkowania zawodu tancerza i kształcenia w szkołach baletowych.
Mgr Milena Nosek
Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, dietetyczka kliniczna, psychodietetyczka. Dietetyczka Polskiego Baletu Narodowego z doświadczeniem we współpracy w polskich placówkach nauczania tańca klasycznego i współczesnego. Laureatka nagrody liderki w dziedzinie psychodietetyki 2022 magazynu „Businesswoman & life". Autorka książek dotyczących zdrowego stylu życia, w tym żywienia, m.in.: „Otyłość brzuszna" (2020), „Hormony w równowadze" (2022), „Jak wygrać z osteoporozą? Dieta dla mocnych kości" (2023). Czynna blogerka, autorka wypowiedzi eksperckich, szkoleń i programów warsztatowych w zakresie well-being.
Prof. dr hab. n. med. Nadia Sawicka-Gutaj
Lekarz, naukowiec i nauczyciel akademicki. W 2010 r. ukończyła Wydział Lekarski Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Uhonorowana Medalem JM Rektora za osiągnięcia w nauce i pracy społecznej. W 2016 r. uzyskała stopień doktora nauk medycznych, w 2019 r. doktora habilitowanego, od 2022 r. zatrudniona jest na stanowisku profesora Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. W maju 2024 r. uzyskała tytuł profesora. Jako koordynator przedmiotów klinicznych realizuje szereg zadań dydaktycznych, a od 2022 r. pełni funkcję wicedyrektora Centrum Nauczania w Języku Angielskim Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Od czasu studiów głównym obszarem aktywności naukowej i klinicznej są choroby tarczycy oraz zaburzenia metaboliczne. W 2018 r. uzyskała tytuł specjalisty z chorób wewnętrznych, w 2020 r. z endokrynologii, w 2022 r. z andrologii klinicznej, a aktualnie sfinalizowała szkolenie specjalizacyjne z medycyny sportowej. Oprócz pracy w Oddziale Endokrynologii, Przemiany Materii i Chorób Wewnętrznych Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Poznaniu, realizuje się zawodowo w opiece ambulatoryjnej oraz jako lekarz Kadry Narodowej kobiet kajakarek. Autorka ok. 90 artykułów o zasięgu międzynarodowym oraz wielu doniesień konferencyjnych. Nagrodzona m.in. przez Ministra Zdrowia, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Naukową Fundację Polpharmy, Radę Miasta Krakowa, Radę Miasta Poznania, Rektora UM w Poznaniu. W latach 2016-2021 członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Endokrynologicznego oraz Przewodnicząca Sekcji Młodych Endokrynologów. Aktualne zainteresowania naukowe dotyczą wpływu wysiłku fizycznego na układ hormonalny i poszukiwań „recepty na ruch", jako niezwykle istotnego elementu prewencji i terapii schorzeń przewlekłych.
Dr n. wych. fiz. Krystyna Świderska
Urodzona 23 maja 1931 r. w Warszawie, doktor nauk wychowania fizycznego. Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu (1965). Wykładowczyni na kierunku Taniec Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina przedmiotów anatomii z elementami biomechaniki i fizjologii, gimnastyki korekcyjnej w latach 1972-2006. W latach 1953-1975 współpracowała z Państwową Szkołą Baletową w Poznaniu w zakresie badań nad układem narządu ruchu u dzieci i młodzieży. W latach 1953-1960 współpracowała z Kliniką Ortopedii i Neurochirurgii Akademii Medycznej w Poznaniu, w latach 1959-1986 z Polskim Towarzystwem Lekarskim. Nagrody: Rektora III stopnia za szczególne osiągnięcia dydaktyczne (1986), Nagroda Zespołowa Ministra Kultury i Sztuki (1993), Srebrny Medal „Gloria Artis" Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie szkolnictwa artystycznego (2006) i Medal za Zasługi dla Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2014). Autorka wielu publikacji naukowych, m.in. publikacji Zdrowie tancerzy (Warszawa 1995).
Recenzja: Prof. dr hab. n. med. Dawid Larysz
Polub nas na Facebooku